Om

Filipino Kali Academy

København

Om Instruktøren


Andreas


Jeg har trænet kampkunst i over 40 år og undervist i næsten 3o år. Træningen er en livsstil for mig og for at sikre at jeg kontinuerligt udvikler mig, rejser jeg derfor udenlands adskillige gange om året for at tilegne mig ny viden.

Om Klubben


Det sociale aspekt


Filipino Kali Academy er ikke en forening, men en lille privat "Backyard" klub der har eksisteret i næsten 30 år og hvor der bliver lagt stor vægt på det sociale aspekt.

De systemer jeg underviser betegnes som gamle familie systermer. Derfor vægter personlige relationer og indstillingen til træningen højere end  medlemsantallet.

Om undervisningen


Privat træning 


Det osmotiske miljø er naturligt for mennesket, det er måden vi lære på lige fra vi er børn. 

Jeg har selv  igennem alle årene taget privatlektioner i næsten alle de stilarter jeg har trænet i. Siden jeg tog den første privatlektion i begynnelsen af 1980'erne, har jeg følt at denne intensive og personlige måde at træne på giver de bedste resultater. Derfor giver jeg det også videre på samme måde som jeg selv har lært det.


Om lokation


Udendørs træning


For at lære at bevæge sig korrekt er træningen ifølge traditionen hovedsagelig udendørs i realistiske omgivelser, da det uden undtagelse altid er omgivelserne der bestemmer hvilke teknikker det er muligt at udføre i en selforsvars situation. Derfor er træning i naturen et pensumkrav, på lige fod med knæ, albuer, armlåse og alle de andre ting vi laver.

Udendørs træning er også en betydelig sjovere og mere levende / dynamisk måde at træne på, end den man kan opnå indendørs, netop fordi omgivelserne indrages i træningen og gør den mere udfordrende.

Om traditionel træning


"Empty your cup, be water"


Traditionel træning handler om at dedikerer sig selv til træningen, uden at søge at opnå noget specifikt, uden at have et mål andet end selve træningen og at gennemføre den enkelte lektion. At være en del af en tradition handler ikke om at du bare kan gøre hvad du selv vil, du kan ikke bare vælge og vrage som det passer dig

Du er nødt til at lære på den rigtige måde. Der er en vej, et pensum og en progression. De fleste i dag hænger desværre fast i forældet tidsbillede fra 1960'erne, skabt Bruce Lee på baggrund af de få begrænsede og ineffektive sports stilarter han havde mulighed for at udforske. Hvorfor lære lidt af hvert, når du i ét system kan lære rigtig meget af det hele?


Hvad skal jeg vælge at træne?

Mit primære fokus ligger på Sydøst Asiatisk Kampkunst. Kali fra det Sydlige Filippinerne og Silat  fra Indonesien, dog er det også muligt at træne Kinesisk Chi Kung.


Filippinsk Kali

  • Kali er en syd Filippinsk kampkunst der stammer fra før den Spanske besættelse i 1521. Kali er ikke det samme som Escrima og Arnis, selv om det for den uvidende kan se sådan ud. Arnis og Escrima er stilarter fra den mellemste og nordlige del af Filippinerne, hvor spanierne havde besatte områder og modsat Kali, er de baseret på indflydelse fra Spansk fægtning. Der er i dag dog flere lighedspunkter, da der gennem de sidste 50 år er kommet en åbenhed i FMA kredse og senere har også internettets udbredelse, gjort det muligt at tilegne sig viden der før var begrænset til geografiske områder samt specifikke grupperinger og etniciteter.

    - Jeg blev introduceret til Kali fra Inosanto blend, i midten af 1980'erne og fra 2003-2018  gennemgik jeg en meget lærerig process, hvor jeg fjernede alle elementer fra min FMA der ikke var Kali. 

Indonesisk Silat

  • Silat er en gammel og meget omfattende Indonesisk kampkunst der dækker alle kampafstande. Både stående kamp med slag, spark og armlåse, nedtagninger, kamp på jorden, flere modstandere samt meget mere. Jeg underviser i 3 meget forskellige Silat systemer.

    - Min første træning i Silat fik jeg i 1993, hvor jeg hen over sommeren trænede privat i en blanding af Tjimande og Tjikalong. Siden da har Silat været kernen i min personlige træning. Den efterfølgende årække var min primære inspiration det jeg kunne lære gennem Maphilindo Silat som blev videregivet gennem min JKD. I den process lå også at jeg førsøgte at strømligne min Silat med min JKD. Omkring år 2005/2006 oplevede jeg en træningsmæssig åbenbaring under et Silat seminar jeg afholdt for en Karate skole. Dette gjorde at jeg skiftede retning med min Silat væk fra JKD indfaldsvinklen og jeg begyndte at lede efter en instruktør hvor jeg kunne starte forfra og lære et helt system fra bunden af, hvilket lykkedes i 2010 hvor jeg påbegyndte min træning i England.


Kinesisk Chi Kung

  • Chi Kung betyder "energi arbejde" og er en blød træningsform hvor man styrker sener, muskler og led. Den meditative træning gør at man får ro i sindet og derved opnår mere energi og overskud i hverdagen. Jeg arbejder både med Chi Kung standings og bevægelse samt "Conditioning" Der er intet mystisk ved Chi Kung træning. I begyndelsen handler det meget om bevægeapparatet, koordination og opmærksomhed på at mærke sin egen krop og balance. For dem som tror at Chi Kung er nemt og kun for gamle mennesker, ja de vil få sig en overraskelse. Den Chi Kung jeg underviser er både anstrængende og meget krævende af muskler og en stor udfordring for ens evne til at kunne koordinere sine bevægelser.


    Jeet Kune Do 

      • Kunne du tænke dig at træne JKD med en mere integreret indfaldsvinkel?

        Hand trapping og sensitivitet - uden at skulle træne Wing Chun.
        Nedtagninger og kast - uden at skulle træne MMA. eller brydning.
        Clinch, knæ og albuer - uden at skulle træne Thai Boksning.
        Kamp på jorden - uden at skulle træne BJJ.
        Stok og kniv forsvar - uden at skulle træne FMA.

        Hvorfor gøre som alle andre, når det nu drejer sig om at kunne udtrykke sig selv individuelt?






    © All Rights Reserved.